Науково-методичний центр
 управління освіти м. Енергодара

Каталог файлов
Досвід
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлов

Головна » Файли » Нормативно-правове забезпечення методичної роботи » Інструкції, рекомендації

Методичні рекомендації щодо атестації практичних психологів на вищу кваліфікаційну категорію
2009-Вересень-02, 13:54
  Методичні рекомендації щодо атестації практичних психологів на вищу кваліфікаційну категорію 
   Атестація практичних психологів та соціальних педагогів освітніх закладів здійснюється згідно з типовим Положенням про атестацію педагогічних працівників України (наказ Міністерства освіти і науки України від 02.12.1993 № 176) із змінами і доповненнями (наказ Міністерства освіти і науки України від 15.12.1998 № 792/3232). Атестація має на меті активізацію творчої професійної діяльності, стимулювання безперервної фахової та загальної освіти, якісної роботи, підвищення відповідальності за її результати.

 

Вимоги до членів експертної комісії

Експерти повинні мати вищу психологічну освіту і досвід роботи в сфері практичної психології не менше 5 років. Для експертів повинна бути організована підготовка за технологіями експертизи. В процесі проведення експертизи повністю виключаються висловлювання, дії експерта, які  ведуть до приниження особистої та професійної гідності фахівця, дискредитації психолога в очах адміністрації освітнього закладу, вчителів, батьків. До складу комісії можуть бути включені:

- психологи, які працюють у науково-дослідних інститутах і вузах, які мають вчений ступінь кандидата / доктора психологічних наук і досвід роботи в області практичної психології освіти не менше 5 років;

 - практичні психологи, які мають вищу кваліфікаційну категорію.
 

Процедура атестації

Процедура атестації практичного психолога на вищу категорію передбачає проходження двох обов'язкових етапів:

 • Аналіз представлених документів (Додаток 1).

 • Відвідування експертною комісією робочого місця атестуємого. Терміни відвідування узгоджуються з атестуємим і з адміністрацією освітнього закладу. Відвідування робочого місця претендента має здійснюватися не менш як двома членами експертної комісії. Ознайомлення з роботою практичного психолога на робочому місці проходить за наступним планом:

I.                  Аналіз документації.

 Атестуємий зобов'язаний подати такі матеріали:

 1. Річний план роботи. Затверджується адміністрацією освітнього закладу і погоджується з міською психологічної службою.

Вид роботи

З ким проводиться робота

Дати проведення

Відповідальний

Примітки

 

2. Журнал обліку проведеної роботи

Дата, години

роботи

Зміст роботи

За чиєю ініціативою проведена робота

Учасники

Примітки

 

3. Графік роботи на тиждень

День тижня

Години

Вид діяльності

З ким проводиться

Примітки

 

4. Програми та методики, що використовуються в роботі: психопрофілактичної, діагностичної, розвиваючої, корекційної, консультаційної та інших видів роботи. Характеристика програм і методів дається у вільній формі і включає в себе:

 • цілі та напрямки програми;

 • адресата;

 • авторство;

 • короткий зміст;

 • інструментарій.

5.Аналітичний звіт про проведену роботу за рік:

Пишеться у формі згідно рекомендацій обласного НМЦ психології, включає

 • кількісні дані про проведену протягом року роботу;

 • якісний аналіз основних проблем, за якими зверталися до психолога;

 • забезпеченість їх вирішення науковими, психолого-методичними засобами;

 • основні проблеми і труднощі в роботі;

 • перспективні напрямки роботи.

    6. Методичні матеріали, завірені міської чи обласною психологічною службою, представляються за останні три роки.

    7. Авторські програми та інші психолого-методичні розробки.

    8. Нормативно-правова документація служби:

 • Посадові (функціональні) обов'язки;

 • Положення про психологічну службу;

 • Закон «Про освіту»;

 • Конвенція про права дитини;

 • Накази, листи Міністерства освіти України, що регламентують діяльність психолога і соціального педагога.

    9. Наявність методичної та дидактичної літератури для роботи.

 План і програми практичного психолога повинні бути пов'язані з програмою роботи освітнього закладу

II. Форма кваліфікаційного випробування:

 1. Відкрите заняття.

2. Кваліфікаційна співбесіда.

1. Відкрите заняття.  Практичний психолог може вибрати форму відкритого заняття з учнями, педагогічним колективом, батьками, індивідуальне або колективне; або
 консультування, майстер-клас і т.д. Тему заняття пропонує атестуємий. Критерії оцінки заняття:

 • Наукова обґрунтованість змісту заняття.

 • Врахування вікових особливостей.

 • Адекватність використовуваних методик.

 • Комунікативна компетентність.

  • Вміння орієнтуватися в часі.

• Оцінка і самооцінка атестуємим власного заняття.

• Рівень загальної культури.

 2. Кваліфікаційна співбесіда атестуємого з експертною комісією Бесіда може містити такі питання:

 • Які основні напрямки вашої роботи та яке їх співвідношення з освітньою концепцією школи і програмою її діяльності?

 • Які ваші функціональні обов'язки?

 • Чи маєте ви авторські розробки, і якщо так, то яке їх наукове обґрунтування? (до співбесіди необхідно представити відповідні матеріали).

 • Які форми взаємодії з батьками ви використовуєте?

 • Які форми роботи та взаємодії з педагогічним колективом являються, на вашу думку, найбільш продуктивними? Які з них ви застосовуєте?

 • Чим, з вашої точки зору, визначається ефективність діяльності практичного психолога в школі?

 • Чи приймаєте ви участь у методичній роботі в школі і в системі психологічної служби освіти: проведення семінарів, «круглих столів», майстер-класів, участь в обласних, міських та міжнародних конференціях і конкурсах.

 • Які ваші професійні досягнення за час, що минув з останньої атестації?

 • Чим ви незадоволені в своїй роботі? У чому сумніваєтеся?

Оцінка змістовного аналізу роботи атестуємого передбачає оцінку вміння:
 • продемонструвати свої професійні можливості;

 • перетворити неадекватний запит у психологічний за змістом;

 • вирішувати професійні проблеми у співпраці  з фахівцями суміжних областей педагогами, дефектологами, логопедами, лікарями, соціальними педагогами тощо);

• чітко визначати межі своєї професійної компетентності;

 • аналізувати та узагальнювати досвід своєї роботи.

 При оцінці враховуються:

- розмаїтість видів робіт (негативний показник - робота одного виду, якщо тільки це не обумовлено вимогами адміністрації);

 - методична насиченість різних видів робіт, кількість звернень, завдань (динаміка протягом року) з боку адміністрації, педагогів, батьків, учнів;

 Примітка: позитивний показник - велика кількість звернень, їх різноманітних проблем; представленість всіх суб'єктів освітнього простору;

 негативний показник – низький рівень звернень; звертається тільки якась одна категорія; звертаються тільки за вимогою адміністрації.

- Наявність свідоцтва про закінчення курсів підвищення кваліфікації, безпосередньо пов'язаних з напрямками роботи атестуємого; загальна кількість пройдених курсів підвищення кваліфікації не здійснює вирішального впливу на проходження атестації. Для зручності роботи експертів пропонується форма (Додаток № 2), яка заповнюється кожним експертом окремо. За результатами виводиться узгоджена загальна оцінка експертів. Робота оцінюється за двобальною системою «задовольняє-не задовольняє». Оцінка «задовольняє» свідчить про відповідність діяльності практичного психолога кваліфікаційним вимогам, що пред'являються до спеціаліста вищої категорії. Оцінка «не задовольняє» означає, що професійні якості фахівця не відповідають вимогам вищої кваліфікаційної категорії.

 За підсумками експертної роботи складається висновок  (Додаток № 3), який  затверджується експертною комісією. Атестуємий має право ознайомитися з експертним висновком. У разі незгоди його з висновками він має право звернутися в експертну комісію для рішення спірних питань.
>>
Категорія: Інструкції, рекомендації | Додав: KissLove
Переглядів: 7979 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 3.5/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу

Пошук

Copyright MyCorp © 2020
Створити безкоштовний сайт на uCoz