Діяльність психологічної служби закладу освіти за основними напрямами здійснюється на основі річного плану. Принципово важливим є питання про підхід до планування: стихійне планування, відповідно до запитів педагогів і батьків, чи планування у відповідності до розробленої психологом стратегії діяльності і програми розвитку закладу, в якому він працює.
Передумовою планування роботи на рік є аналіз діяльності за попередній рік з урахуванням специфіки виконаної роботи. Використовуючи досвід роботи інших обласних центрів практичної психології і соціальної роботи, зокрема Запорізького обласного науково-методичного центру психології і соціології освіти, при проведенні аналізу діяльності за попередній рік важливо дотримуватися наступних етапів:
І. Збір інформації про стан розвитку психологічної служби, фіксування невідповідностей між тим, що є, і тим, що має бути в діяльності практичного психолога, виходячи з його професійних можливостей.
II. Опис змісту діяльності практичного психолога: завдання, які виконані у досягненні мети діяльності психологічної служби, функції практичного психолога і його взаємодія з іншими підсистемами закладу (адміністрація, класні керівники, вихователі тощо).
III. Аналіз причин виникнення проблем за алгоритмом:
• проблема;
• причина її появи;
• ранжирування умов, за яких виникла проблема;
• наслідок;
• структурування проблем, які необхідно вирішити в майбутньому.
Структура плану роботи, рекомендована листом Міністерства освіти і науки України, містить основні компоненти, необхідні для реалізації мети надання психологічної допомоги, проте не відображає вузької регіональної специфіки діяльності психологічних служб. Рівненський обласний центр практичної психології і соціальної роботи розробив більш повний зразок плану, в якому враховані основні тенденції розвитку психологічної служби області і передбачені можливі перспективи. У плануванні діяльності психологічної служби закладу освіти РОЦППСР рекомендує керуватися наведеним зразком.
Структура річного плану роботи практичного психолога.
Обов'язковими структурними компонентами річного плану є:
• тема, над якою буде працювати школа (інформацію про тему можна отримати у адміністрації закладу);
• проблема, над якою буде працювати служба (визначається психологом на основі проблемної теми закладу);
• мета служби (визначається на основі проблемної теми закладу в цілому і проблеми психологічної служби зокрема);
• завдання служби (поетапні кроки, які необхідно здійснити для реалізації наміченої мети);
• склад служби (до складу психологічної служби крім психолога і соціального педагога входять педагогічні працівники, які забезпечують психологічний супровід навчально-виховного процесу в рамках своєї професійної компетенції: заступник директора з виховної роботи, класні керівники, куратори, які беруть участь у психолого-педагогічних дослідженнях, цікавляться психологією тощо, а також представники суміжних галузей: медичний працівник, логопед-дефектолог).
Основні розділи плану
Планування роботи здійснюється за такими розділами:
1. Вступ (тема школи, проблема психологічної служби, мета, завдання, склад служби).
2. Робота з учнями.
3. Робота з педагогічним колективом.
4. Робота з батьками.
5. Науково-методична, дослідно-пошукова робота.
6. Організаційно-методична робота.
7. Зв'язки з громадськістю.
8. Самоосвіта і підвищення кваліфікації.
9. Додатки (схеми, графіки, таблиці і т.п.).