Науково-методичний центр
 управління освіти м. Енергодара

Розвиток соціальної компетентності та ознайомлення з навколишнім світом дітей віком від 3 до 6 років
Досвід
Корисні посилання
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Розвиток соціальної компетентності та ознайомлення з навколишнім світом дітей віком від 3 до 6 років

Дошкільний навчальний заклад №14

м.Енергодар

 

Адреса: 71504, Запорізька область, м.Енергодар, вул.Курчатова, буд. 33,                 ДНЗ№14 «Горобинка».

Телефони: (06139) 3-20-74, 3-29-07.

Завідувач: І.В. Темець.

Автор досвіду: Афанасенко Тетяна Григорівна, вихователь-методист.

Тема досвіду:

Розвиток соціальної компетентності

та ознайомлення з навколишнім світом

дітей віком від 3-х до 6-ти років.

(за технологією психолого-педагогічного проектування,

у межах роботи експериментального майданчика

за темою «Соціально-емоційний розвиток дитини

в умовах сучасного дошкільного закладу»)

Базова модель досвіду

         Актуальність досвіду визначається пріоритетними напрямами Національної Доктрини розвитку освіти України у ХХІ столітті та «Діти України», Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» щодо модернізації дошкільної освіти, завданнями Базового компонента дошкільної освіти в Україні з визначенням провідної ролі формування механізму саморозвитку дошкільника на основі розширення соціальної компетентності дитини, розвитку базових якостей і почуттів особистості.

         Відповідно до Базового компонента дошкільної освіти, сучасний дошкільний навчальний заклад  має стати «інститутом соціалізації», призначення якого – забезпечити фізичну, психологічну та соціальну компетентності дитини від народження до шести-семи років, можливість адаптації до унормованого існування серед людей, сформувати ціннісне ставлення до світу, навчити особистісного існування, озброїти елементарною наукою і мистецтвом життя.

         Досвід ґрунтується на наукових працях зарубіжних учених (В.В.Абраменкова, Ш.О.Амонашвілі, Дж.Гарбаріно, К.Девіс, І.С.Кон, В.Т.Кудрявцев, М.В.Осоріна) та українських дослідників (І.М.Богданова, А.М.Богуш, Л.О.Варяниця, Н.В.Гавриш, І.Д.Звєрєва, О.Л.Караман, О.Л.Кононко, В.Г.Кузь, С.М.Курінна, С.А.Литвинено, І.П.Печенко, Р.С.Пріма та ін.) щодо розвитку особистості дитини в дошкільному віці, а також на матеріалах апробації технології психолого-педагогічного проектування (Т.О.Піроженко, О.М.Савенков).

         Автор досвіду доводить, що застосування технології освітніх проектів для розвитку соціальної компетентності дітей дошкільного віку на основі формування знань про навколишній світ сприятиме індивідуальному становленню дитини під час роботи над створенням спільного проекту, у процесі власної пошуково-дослідницької діяльності, взаємодії з педагогом, батьками, іншими людьми та дитячим колективом і збалансуванню в дитини фонду її бажань та фонду її можливостей.

         Результати роботи. Аналіз отриманих результатів засвідчив:

1)     у дітей підвищився рівень знань про сімю, про соціальні ролі кожного члена родини; про дитячий садок, призначення його приміщень; про місто, споруди соціального призначення та основні промислові споруди; про історію та сьогодення України;

2)     діти навчилися визначати місцезнаходження дому, дошкільного закладу та споруд соціального призначення на макеті, карті міста;

3)     мотивація проектної діяльності усунула в дошкільників такі проблеми особистісно-емоційного спілкування, як низька самооцінка, комплекс неповноцінності, сприяла розкриттю творчих здібностей кожної дитини;

4)     у дитячому колективі запанувала усвідомлена форма дисципліни; у дітей сформовано соціальні навички, які спрощують процес адаптації до нових умов життя та гармонізують їхній поступовий розвиток, підвищують інтелектуальний розвиток дитини.

Інформаційно-педагогічна модель досвіду

         Запровадження технології проектів у діяльність дошкільних навчальних закладів зумовлене необхідністю досягнення конкретних результатів у вирішенні пріоритетних завдань сьогодення.

         Необхідність її застосування саме в ДНЗ №14 «Горобинка» м.Енергодар ґрунтується на даних, отриманих у ході діагностичного дослідження дітей та їхніх сімей. За його наслідками виявлено багато дітей із низьким рівнем соціально-емоційного розвитку, що негативно впливає на процеси успішної соціалізації дошкільників у найближчому соціальному оточенні. Цей досвід роботи побудовано на принципах психозберігаючого підходу до дитини, що допомагає реалізувати завдання щодо розвитку соціально-емоційної сфери дитини шляхом створення психолого-педагогічних проектів та на їхній основі формування в дошкільників соціальної компетентності. Сутність проектної технології для розвитку соціальної компетентності дітей полягає в раціональному поєднанні теоретичних знань учасників проекту з практичним застосуванням їх для вирішення конкретних завдань.

         У програмі чітко визначено напрями роботи з дітьми: мотиваційний, інформаційний, репродуктивний, творчий та рефлексивний. Визначено методичні засоби, які відповідають психологічним особливостям у роботі з дошкільниками, а також показники компетенції дітей всіх вікових груп із розвитку соціально-емоційної сфери. Представлено тематичний план роботи та опис окремих проектів, які відображають добре скомпонований зміст, що відповідає віковим особливостям дітей. Особливо слід відзначити, що передбачена розвивальна робота з дітьми розпочинається з 3-х років, що позитивно впливає на поступовий розвиток дитини.

         Провідна педагогічна ідея досвіду полягає в розробці та реалізації технології психолого-педагогічного проектування з дітьми дошкільного віку щодо їхнього соціального розвитку. Соціальна компетентність формується впродовж перебування дитини в ДНЗ від 3-х до 6-7 років й проявляється у відповідній соціальній поведінці, здатності бути адекватною ситуації, вимогам і сподіванням авторитетних дорослих; розвитку соціальних потреб, здібностей, мотивів поведінки та діяльності.

         Автором досвіду запропоновано різноманітні матеріали, використання яких може сприяти досягненню визначеної мети, а саме: парціальна програма з розвитку соціальної компетентності та ознайомлення з навколишнім світом дітей віком від 3-х до 6-ти років, орієнтовний план для повсякденної діяльності до проектів; додаток із теми: «Психолого-педагогічний проект «Моє славне місто - Енергодар».

         Апробація досвіду роботи відбулася на обласній науково-практичній звітній конференції за участю представників ОблУОН, відділу управління освіти Енергодарської міської ради, кафедри дошкільної та початкової освіти КЗ «ЗОІППО» ЗОР, представників засобів масової інформації. Результати досвіду роботи було представлено на Всеукраїнському проблемному семінарі «Літня школа для дорослих - 2008».

Рекомендації щодо впровадження досвіду

         Досвід має практичне значення й рекомендується для впровадження в практику роботи ДНЗ області.

         Наукова актуальність підтверджується відгуком кафедри дошкільної та початкової освіти КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР (протокол №1 від 19.01.2009).

         Матеріали досвіду зберігаються на кафедрі дошкільної та початкової освіти КЗ «ЗОІППО» ЗОР.

 

Байєр О.М., т.(061) 236-30-94

Форма входу

Пошук
Календар
«  Вересень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Copyright MyCorp © 2020
Створити безкоштовний сайт на uCoz