Основні завдання
Метою діяльності ПМПК є забезпечення належної організації та проведення консультативно-діагностичної, координаційної, методичної роботи, здійснення психолого-медико-педагогічного обстеження дітей для виявлення особливостей їх розвитку, встановлення діагнозу і визначення адекватних умов навчання і виховання.
Діяльність ПМПК спрямована на:
- виявлення, облік, діагностичне обстеження дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, віком до 18 років;
- направлення їх до спеціальних дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, лікувальних закладів відповідного типу, установ та закладів системи праці та соціального захисту населення;
- надання індивідуальної корекційної допомоги та добір відповідних програм навчання цієї категорії дітей;
- консультування батьків (осіб, які їх замінюють), педагогів, медичних працівників з питань навчання, виховання, соціальної адаптації та інтеграції у суспільне життя дітей з відхиленнями у психофізичному розвитку;
- просвітницьку діяльність серед населення.
Основними завданнями ПМПК є:
- ведення банку даних дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку, спільно з міськими дитячими лікарнями;
- здійснення діагностичного обстеження дітей з метою виявлення порушення їхнього психофізичного розвитку, установлення діагнозу та визначення адекватних умов навчання, виховання, лікування, соціально-трудової адаптації;
- сприяння кваліфікаційному, творчому, науковому зростанню консультантів ПМПК шляхом періодичної атестації, направлення на курси підвищення кваліфікації, науково-практичні конференції, семінари, тренінги тощо;
- проведення роз’яснювальної роботи серед населення, працівників закладів освіти, охорони здоров’я, установ та закладів системи праці та соціального захисту населення тощо про необхідність раннього виявлення та організації своєчасної допомоги дітям з відхиленнями в розвитку;
- підготовка аналітичної звітності центральній ПМПК.
Провідні завдання психолого-медико-педагогічних консультацій – виявлення, облік, діагностичне вивчення дітей віком до 18 років із вадами у психофізичному розвитку та надання їм корекційно-реабілітаційної допомоги.
Психолого-медико-педагогічна консультація Київської області (надалі – ПМПК) – це діагностично-корекційний заклад у сфері освіти, що забезпечує психолого-педагогічний супровід у розв'язанні освітніх і соціально-реабілітаційних проблем дітей із вадами психофізичного розвитку.
Психолого-медико-педагогічна консультація створена замість медико-педагогічної комісії, її діяльність (завдання, структура, склад) регламентується "Положенням про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації", затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України та Академії педагогічних наук України від 07.07.2004 р. № 569/38 (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.07.2004 р. за № 931/9530).
Психолого-медико-педагогічна консультація Київської області є структурним підрозділом головного управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації.
Функціонує Київська обласна ПМПК як постійно діюча установа. До складу якої входять психологи, вчителі-дефектологи, лікарі.
Головні завдання ПМПК – виявлення, облік та діагностика дітей і підлітків із відхиленнями в розвитку, відбір їх до спеціальних навчально-виховних, лікувальних закладів відповідного типу, консультування батьків, педагогів та надання індивідуальної педагогічної допомоги. Найважливіше оцінити потенційні можливості розвитку такої дитини та визначити адекватні умови її навчання, соціальної реабілітації і професійної підготовки.
Значна частина таких дітей – діти-інваліди, які мають специфічні особливості психічного розвитку, тому потребують спеціальних умов навчання і виховання з метою трудової адаптації їх до активного життя у суспільстві. Особливі освітні потреби цих дітей задовольняються завдяки спеціальній освіті, що реалізується в розгалуженій мережі спеціальних дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, спеціальних груп та класів при дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах.
Висновок ПМПК – документ подвійного значення: з'ясовує рівень розвитку дитини і одночасно є підставою для направлення дитини в спеціальний загальноосвітній навчальний (дошкільний чи шкільний) заклад системи освіти, а при встановленні інвалідності – в заклад соціального захисту (дитячі будинки-інтернати відповідного профілю, реабілітаційні центри). Це законодавчо закріплено в законах України "Про загальну та середню освіту" (ст. 18, п. 6), "Про дошкільну освіту" (ст..32, п. 4). Тож одне з завдань психолого-медико-педагогічної консультації – комплектування спеціальних дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, спеціальних груп і класів при відповідних загальноосвітніх навчальних закладах та закладів соціального захисту. Громадяни, які піклуються про дитину, що має труднощі в пізнавальній діяльності, мають бути обізнані зі змістом діяльності, структурою та видами допомоги, які вони можуть отримати у Київській обласній психолого-медико-педагогічній консультації (тел. 592-79-85).
До складу Київської області входить 36 районів та міст обласного підпорядкування. Станом на листопад 2008 року в області функціонують 32 психолого-медико-педагогічних консультації, на стадії формування три психолого-медико-педагогічні консультації у Васильківському та Бориспільському районах. Дві ПМПК не створено (у Поліському та Обухівському районах). Це так звані регіональні ПМПК.