Дошкільне дитинство має надзвичайно важливе значення в становленні особистості, є самоцінним етапом життя людини.
Це вимагає під час організації навчально-виховного процесу в дошкільних навчальних закладах визнавати самоцінність
дошкільного віку як важливого періоду розвитку особистості; здійснювати навчання в межах специфічних для дітей
дошкільного віку видів діяльності; використовувати методи і форми навчально-виховної роботи, що відповідають
особливостям розвитку дитини дошкільного віку. Як наслідок, необхідним виявляється впровадження в практику роботи
дошкільних навчальних закладів особистісно-орієнтованої технології навчання й виховання. Концептуальною основою
особистісно-орієнтованої технології навчання і виховання є особистісно-орієнтований підхід, що передбачає організацію
навчально-виховного процесу на таких засадах: зосередження на потребах дітей; створення умов для фізичного й
емоційного благополуччя дітей; створення умов для досягнення кожною дитиною реально можливого для неї на даний
період рівня успішності, вихованості та розвитку, але не нижчого, ніж передбачено державними освітніми стандартами;
створення умов для співпраці й співтворчості між дітьми і вихователем; створення ситуацій вибору й відповідальності;
діагностичної основи навчання й виховання; пристосування методики навчання до навчальних можливостей дітей;
стимулювання розвитку і саморозвитку дітей. Досягнення кожною дитиною можливого для неї в даний період рівня
успішності, вихованості і розвитку, стимулювання виявляється можливим лише за умов здійснення таких заходів:
вивчення й паспортизації особливостей розвитку особистості дитини; індивідуалізації навчання й виховання дитини;
створення в дошкільних навчальних закладах розвивального середовища. Результативність особистісно-орієнтованого
навчально-виховного процесу в дошкільних навчальних закладах пов'язана з новоутвореннями, що виявляються в
мотиваційній, фізичній, соціальній, інтелектуальній, емоційно-вольовій готовності дитини до умов шкільного життя. Мета: теоретико-методологічне обґрунтування, розробка та експериментальна апробація технології особистісно-орієнтованого навчально-виховного процесу в дошкільному навчальному закладі. Очікувані результати: У науковій галузі: розробка, теоретико-методологічне обґрунтування і експериментальна перевірка особистісно-орієнтованої моделі організації
навчально-виховного процесу в дошкільному навчальному закладі. У навчально-методичній галузі: упровадження в
практику роботи дошкільних навчальних закладів м. Харкова і Харківської області особистісно-орієнтованих технологій навчання й виховання дітей дошкільного віку. Видання методичних посібників і методичних рекомендацій з питань
модернізації навчально-виховного процесу в дошкільних навчальних закладах на засадах особистісно-орієнтованої
педагогіки. У соціальній галузі: задоволення потреб сім'ї у повноцінному розвитку дитини, у підготовці дітей до навчання
в школі і в додаткових видах освітніх послуг. |